Translate

luni, 9 iulie 2012

Puterea motivației în procesul terapeutic


Paul Zaharia

Puterea motivației în procesul terapeutic



  •  “Nu prea e încântat de nimic, nu e nimic care să-și dorească”
Orice persoană, orice copil are preferințe, lucruri care îi plac și lucruri pe care le respinge. Este o observație empirică, așadar vă invităm să vă observați copilul pe parcursul unei zile întregi: ce îi atrage atenția, la ce se uită, pe ce pune mana, la ce râde, cu ce se autostimulează, ce lucru pe care i-l refuzați îi determină o reacție puternică de frustrare, ce caută el de cele mai multe ori. Este ceva dulce, o jucărie, un gâdilat, o tumbă, o trambulină, reclamele, o anumită emisiune, un cântec, eticheta de pe o cutie de medicamente, un ambalaj, o oglindă, un titirez, un yo-yo, ecranul luminos al calculatorului, o anumită pagină dintr-o carte, sucul cu acid, agitatul unei sticle de Fanta, o anumită siglă, un pantof cu șiret, un instrument muzical, orice, oricât de ciudat vi s-ar parea, poate deveni o motivație pentru învățare.
Dacă totuși nu știți cum să faceți acest lucru, citiți (sau recitiți) Capitolul 7 despre motivație din “The Me Book”, povestea Kendrei.
  •  “Copilul meu nu are nevoie de recompensă, invață și fără”
E ca și cum ai afirma că oamenii mari nu au nevoie de salariu, că se pot duce la serviciu pe gratis (“munca patriotica” vă spune ceva?). Sau că elevii nu au nevoie de calificative și de note. Că oferirea de burse pentru studenți este o măsură inutilă- ce-ar fi să o desființăm?!
Oare de ce să nu renunțăm la cataloage? Copiii ar trebui să știe că învățarea este spre binele lor, deci trebuie să învețe dacă vor să ajungă mai târziu “cineva”. Oare nu subestimăm puterea clipei la vârsta copilăriei? Viitorul este o noțiune abstractă, mai ales pentru preșcolari. Copiii invață mai întâi “ieri” și mult mai târziu “mâine” (dacă “mâine” înseamnă bălăcitul în piscină sau surprinderea în flagrant a lui Moș Crăciun în timp ce pune cadourile sub brad, atunci “mâine” capătă într-adevăr foarte mult sens și o deosebit de mare importanță). Dar ceea ce se întâmplă azi, ceea ce “vreau”, “îmi place” și “pot face” acum este cu mult mai important decât pregatirea pentru un viitor luminos peste “un infinit de catralioane de ani”. Copiii cunosc puterea clipei și nu sunt dispuși să renunțe cu ușurință la ea. Fie ei copii tipici sau autiști.
De ce un copil cu autism ar fi dispus la efortul de a fi atent cand terapeutul vrea să îl învețe cum să facă un puzzle sau cum să folosească prosopul pentru ștersul pe mâini? “Oricum nu-mi place să fac puzzle, iar pe mâini mă poate șterge mama ca și până acum”. În schimb, ar putea să analizeze firele de praf care plutesc în această minunată rază de soare. Sau ar putea să se gandească la circuitul apei prin țevile care împânzesc subsolurile orașelor.
asociatia pentru autism luca-rhod paul zaharia
Ei bine, cred că banuiți unde vreau să ajung. Nimeni nu face nimic dacă nu este motivat. Copilul cu autism trebuie ajutat sa înțeleagă rostul invățării. Unii copii sunt deosebit de curioși și motivația intrinsecă se dezvoltă la ei cu mult mai repede decât la alții. Indiferent cum ar fi, ei nu știu ce e și ce nu e important să învețe, cu ce ar trebui să își ocupe timpul și mintea și ce nu este adecvat să facă parte din preocupările lor.Rolul terapeutului este tocmai de a intermedia comunicarea copilului cu mediul, de a-i furniza cunoștințele necesare ca el să devină cât mai independent și ca să ințeleagă lumea cu scopul ultim de a-l învăța cum să învețe, pentru a se putea retrage. Dar copilul știe cât de importante sunt toate acestea pentru el?
Cum îl determin să facă această conexiune? Prin motivație. Așa îi arăt ce face bine și ce nu. Ce îl ajută și ce nu. Întărind ceea ce el face bine și descurajând ceea ce nu este adecvat. Ghidându-l în însușirea comportamentelor pozitive. Copilul cu autism are nevoie de mesaje clare: dacă terapeutul (sau părintele) nu întărește comportamentele pozitive, nu i le scoate în evidență, nu îl ajută pe copil să le conștientizeze, cum ajunge copilul să diferențieze între cele două tipuri de comportamente, pozitive și negative?
Să presupunem că un copil ar putea învăța și fără recompensă. Contează însă și cum învață, calitatea si ritmul invățării. Ca și aplicabilitatea a aceea ce învață în situațiile pentru care îl pregătim pe copil: interacțiunea cu alte persoane, în speță cu ceilalți copii, educatoarea și mai târziu învățătoarea, profesorii.Când învățarea se face fără recompensă sau aceasta din urmă este dată după criterii ambigue, când și când, după cum consideră terapeutul, copilul ajunge la rândul lui să facă lucrurile… când și când, atunci când și dacă este el dispus să le facă. Nu oricând, nu oriunde și nu cu oricine.
O altă explicație pentru care unii părinți resping recompensarea, mai ales pe cea primară, fizică, este fuga de “dresaj”. Aici nu îi pot contrazice: ABA, la început, atenție, la început, este asemănătoare dresajului. Etapa de “dresaj” este însă imposibil de ocolit și necesar de parcurs pentru trecerea la funcționarea normală a copilului. În plus, recompensarea, întărirea nu se reduce la recompensarea fizică. Lovaas recomandă retragerea cât mai timpurie a recompensării fizice, atenție, însă, nu a recompensării în general.Motivația este motorul terapiei. Există de asemenea o procedură aparte de retragere a recompensei primare, ea nu se face brusc. Şi, o dată ce întăritorul fizic nu mai este folosit, nu înseamnă că elevul nu mai trebuie să primească nimic în schimbul efortului lui. Există alte modalități de recompensare, de natură socială. Motivația extrinsecă este importantă atât timp cât copilul încă nu are una intrinsecă și contribuie la formarea acesteia.
Este nevoie să facem aici diferența dintre mită/ santaj și recompensare: prima se dă înainte de comportament; a doua urmează comportamentului (este o consecință a acestuia).
Credem că un copil, orice copil învață mai repede și mai temeinic când există o motivație puternică și când aceasta este gestionată corect. Încercați numai să măsurați viteza cu care reține ceea ce îi place, comparativ cu alte cunoștințe care din punctul lui de vedere vin din lumi prea îndepărtate!
   paul zaharia
Articol de Diana Laura Dima

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu