Trucuri Este important sa se înteleaga faptul ca fara nici un fel de terapie sau interventie, un copil cu Autism va absorbi mult mai putina informatie si mai putine cunostinte din mediul înconjurator, decât un copil obisnuit. Un copil obisnuit începe sa vorbeasca între 1,5 si 2 ani, aproape fara nici un ajutor din partea parintilor sau frati/ surori. Învata în jur de 6 cuvinte noi pe zi si are un vocabular de peste 10.000 de cuvinte înainte de a atinge vârsta de 6 ani. Un copil cu Autism poate ajunge sa vorbeasca mult mai târziu si va avea un limbaj sarac si abilitati sociale reduse, daca nu beneficiaza de terapie verbala si comportamentala. Cel putin într-o prima faza, copilului trebuie sa i se creeze o baza solida de cunostinte, adica sa învete vorbirea, limbajul si comportamentul potrivit vârstei. Nici nu se poate accentua prea mult faptul ca, pentru a avea cel mai bun rezultat, aceasta munca trebuie sa înceapa cât mai devreme posibil.
Începerea lucrului cu copilul dumneavoastra. Daca aveti numai o banuiala ca fiul sau fiica dumneavoastra are Autism, trebuie sa începeti sa lucrati cu el/ ea imediat. Nu pierdeti timp vital asteptând un diagnostic formal. Am cunoscut o mama care a asteptat sase luni diagnosticul formal înainte sa înceapa tratamentul. Imaginati-va câte l-ar fi putut învata pe copil în acest timp. Veti descoperi singuri ca majoritatea doctorilor stiu foarte putine despre Autism si ca va vor recomanda, pur si simplu, un specialist în vorbire, o scoala speciala sau un centru de interventie. Cel mare rau pe care unii medici îl fac unui parinte este sa le distruga speranta. Veti învata mult mai multe despre cum sa va ajutati copilul de la parintii altor copii aflati în conditii similare, decât de la orice medic de familie. Pe masura ce lucrati cu copilul dumneavoastra si vedeti rezultate, veti observa curând ca parinti ai unor copiii care tocmai au fost diagnosticati vor veni la dumneavoastra pentru sfaturi. Începeti acum sa lucrati cu copilul dumneavoastra, chiar daca asta nu înseamna decât sa încercati sa comunicati cu el prin jocuri. Acest lucru nu va fi niciodata timp pierdut. Chiar daca testele arata ca nu exista Autism în cazul copilului dumneavoastra, n-ati pierdut nimic. Încercarea de a învata copilul la masa poate fi dificil la început, când copilul ar putea sa se împotriveasca învatarii si este vital sa insistati si sa îl încurajati foarte mult. Exista multe metode structurate pentru învatarea copiilor cu Autism, precum ABA, TEACCH si Greenspan, pentru a numi doar câteva. Multi parinti adopta, adesea cu mult succes, propriile strategii pentru a-si învata copilul acasa.
Diagnosticarea Autismului Desi este critic ca aceasta afectiune, potential devastatoare, sa fie diagnosticata devreme, copiii cu Autism sunt rar diagnosticati înaintea vârstei de 3 sau 4 ani. Nu exista diferente fizice vizibile din afara între un copil cu Autism si unul normal. Singurele diferente sunt comportamentale. Un copil cu Autism va manifesta cel putin câteva din urmatoarele:
Vorbire redusa si limbaj sarac/
Jocuri inadecvate, de exemplu copilul ar putea sa învârta în continuu rotile unei masini de jucarie în loc sa o împinga/
ar putea sa alinieze jucariile sau alte obiecte/
Dificultati în a interactiona cu altii/
Contact vizual redus/
Ar putea sa mearga pe vârfuri/
Sa-si agite mâinile/
Tendinta de a se concentra asupra unor preocupari putine si ciudate/
Nu pune întrebari ca alti copii/
Esecul de a le arata altora obiecte/
Esecul de a se orienta când este strigat pe nume/
Esecul de a se angaja în joc reciproc /
Esecul de a copia miscarile altora/
Ar putea sa nu se foloseasca de aratatul cu degetul atunci când vrea sa directioneze atentia cuiva/
Ar putea sa se împotriveasca atingerilor sociale precum îmbratisarile.
Spectrul Autismului. Un copil cu Autism se poate afla oriunde pe largul „spectru” al Autismului. La capatul superior, un copil poate parea aproape normal si poate avea doar putine trasaturi autiste. Ar putea, de exemplu, sa fie un copil linistit în clasa, cu putini prieni sau fara nici unul si cu câteva obiceiuri ciudate. Ar putea sa nici nu fie diagnosticat ca autist decât mult mai tarziu în viata. La capatul inferior al spectrului, un copil ar putea fi descris ca putin-functional, poate avea vorbirea si limbajul defectuase si are nevoie de terapie mult mai intensa. Indiferent unde, pe spectru, se afla un copil, poate si trebuie sa fie ajutat. Pervasive Developmental Disorder or PDD este de fapt o denumire inexacta. Multi doctori carora nu le-ar placea sa îsi asume responsabilitatea de a pune un diagnostic de Autism le vor spune parintilor ca copilul lor are PDD. Drept rezultat, multi parinti simt ca afectiunea copilului lor nu este atât de grava, iar unii chiar cred ca ar putea sa îi treaca.
Boala lui Asperger Boala lui Asperger, numita si sindromul lui Asperger este un tip de pervasive developmental disorder (PDD) asa cum este definita de Asociatia Americana a Psihiatrilor. Boala lui Asperger este similara cu autismul din partea superioara a spectrului în ceea ce priveste modul în care afecteaza manierele copilului si caracteristicile lui sociale. O diferenta între boala lui Asperger si Autism este aceea ca copiii mici cu Asperger cunosc adesea o dezvoltare normala a limbajului, desi ritmul, pitch si accentul sunt neregulate. Spre deosebire de Autism, boala lui Asperger nu întârzie alte aspecte ale dezvoltarii; un copil are de obicei o independenta si un interes privind lumea înconjuratoare potrivite cu vârsta. Cu toate acestea, asemanato Autismului, copiii cu boala lui Asperger au interactiuni sociale, expresii ale fetei si gesturi anormale. Boala lui Asperger afecteaza barbatii de 9 ori mai mult decât femeile. Cauza ei este necunoscuta. Este nevoie de mai multa cercetare pentru a confirma daca boala lui Asperger este o afectiune legata genetic de Autism.
Terapia vorbirii. O greseala obisnuita este presupunerea ca terapia vorbirii este o solutie la Autism. Terapia vorbirii are, în mod sigur, locul ei în sprijinirea si rafinarea vorbirii copilului, dar este nevoie de mai multe ore pe saptamâna de lucru intensiv, fata în fata, pentru a-l învata pe copil cooperarea, noi concepte, cuvinte si comportamentul potrivit vârstei. Probabil ca veti merge la un logoped o data sau de doua ori pe saptamâna. Este nevoie de mult mai multa munca pentru a va pregati copilul pentru scoala si pentru a va asigura ca va avea succes la scoala, odata ce a ajuns acolo. Mai multe despre scoli mai târziu. Limbajul este cheia. Frustrarea unui copil cu Autism era la un moment dat descrisa ca senzatia de a fi într-un labirint unde peretii sunt facuti din sticla, de a încerca sa comunici cu cineva din afara si sa nu poti sa o faci decât lovind peretii. Nu exista nici o îndoiala ca o mare parte din frustrare si izbucniri de temperament pot fi reduse sau chiar evitate atunci când comunicarea si limbajul sunt încurajate si dezvoltate. Un copil normal îsi da seama foarte devreme ca este în interesul lui sa-si dezvolte limbajul, pe când un copil cu Autism ar putea sa nu realizeze asta. El are nevoie sa stie ca limbajul îi va aduce rezultate. În aceasta privinta, atunci când copilul dumneavoastra cere ceva, dati-i acel ceva imediat sau cel putin raspundeti imediat la cererea lui. A-l ignora nu-l va încuraja în nici un caz sa vorbeasca.
Tratamentul Autismului Deocamdata nu exista un tratament biomedical al Autismului. Dintre toate terapiile existente, ABA (Applied Behavior Analysis - Analiza aplicata a comportamentului) a atras cea mai multa atentie. Sistemul încercat pentru prima data de Dr. Ivar Lovaas de la UCLA în anii ’60 este un program de învatare care lucreaza sistematic la înlaturarea „trasaturilor” Autismului pâna când copilul nu mai îndeplineste conditiile necesare pentru a se considera ca are aceasta afectiune. sistemul este foarte intensiv, dar s-a dovedit a avea extrem de mult succes în aproape toate cazurile de Autism. Sistemul de învatare ABA divide orice sarcina în sarcini mai mici si pune un accent foarte mare pe rasplatirea copilului atunci când lucreaza bine. Nu exista nici o pedeapsa fizica în tot sistemul. Terapia începe într-o structura foarte rigida, dar în mod gradat ia forma unui mediu tipic de scoala. Cei care cunosc putin sau nimic despre ABA pot spune ca este prea rigida sau ca transforma copilul într-un robot prin învatarea rutiniera. Acest lucru ar parea sa fie adevarat la început, dar pe masura ce copilul învata sa învete, progreseaza pâna la un punct în care îsi poate însoti colegii normali în stilul de învatare. Cei mai multi copii care persevereaza cu programul timp de doi pâna la trei ani pot sa îsi canalizeze cu succes copii catre normlitate.
Rezultatele stau singure marturie. Copilul începe de obicei scoala asistând la cursuri cu un meditator. Meditatorul intervine din ce in ce mai putin, iar copilul se integreaza în clasa.
Câte ore? O întrebare pusa frecvent este de câte ore de terapie comportamentala are nevoie copilul. Exista multe cazuri în care copilul are nevoie de pâna la 40 de ore pe saptamâna, dar bineînteles depinde de gravitatea bolii copilului. Programul începe de obicei cu 15 pâna la 20 de ore pe saptamâna si poate ajunge la 30 de ore pe saptamâna sau mai mult. Odata ce copilul este la scoala, orele de lucru acasa îsi vor diminua numarul pâna la 10 sau 15 pe saptamâna. Calitatea este, bineînteles, mai importanta decât cantitatea si terapeuti energici si dedicati sunt vitali pentru progresul copilului dumneavoastra.
Lucrul cu copilul dumneavoastra. Va sugerez cu toata puterea sa începeti sa lucrati cu copilul dumneavoastra, cel putin la început, mai degraba decât sa îl lasati la un terapeut. Copilul va avea încredere în dumneavoastra si va întelege ca încercati sa îl ajutati. Aveti nevoie de energie infinita, sa fiti animat si sa va placa cu adevarat sa va învatati copilul. Acest lucru nu este simplu si expertii estimeaza ca nu veti putea sa faceti acest lucru mai mult de 10 pâna la 12 ore pe saptamâna. Daca ambii parinti se ocupa pe rând, sarcina este, bineînteles, mult mai usoara. Mai târziu, îl puteti duce la un terapeut sau doi pentru a va ajuta, pentru ca nu veti putea sa mentineti un nivel ridicat de energie pentru prea mult timp. Atunci când munca initiala este facuta chiar de dumneavoastra, avantajul este ca va veti da seama daca un terapeut este bun atunci când îl veti vedea si veti putea sa îi scoateti din discutie pe aceea care au o valoare redusa pentru copilul dumneavoastra.
Alegerea unui terapeut Alegerea unui terapeut bun nu este usoara daca nu ati lucrat cu copilul chiar dumneavoastra. Muti parinti experimentati vor fi de fapt capabili sa îsi instruiasca noul terapeut. Terapeutul poate fi orice persoana cu suficiente cantitati de energie, entuziasm, rabdare si dragoste sincera pentru copii. Cei care au sub 18 ani sunt adesea prea tineri si imaturi (unii vor fi chiar înspaimântati!). Femeile casatorite si cu copii nu au, suficient timp si energie si adesea nu le place sa li se spuna cum sa se poarte cu un copil, pentru ca simt ca sunt experte. O candidata mi-a spus cum obisnuia sa îsi loveasca copii atunci când nu se purtau bine. Nu este loc pentru asemenea oameni în casa dumneavoastra. Un bun sfat este sa faceti o lista scurta cu cei care simtiti ca ar fi potriviti si sa le spuneti ca va exista o perioada de instruire câteva saptamâni, în timpul careia nu vor fi platiti. Multi dintre ei vor renunta, pentru ca aceasta munca solicita foarte mult si nu i se potriveste oricui.
Scoli speciale În timp ce exista multe scoli excelente în jur, din pacate multe au fonduri prea reduse, sunt prea putin sigure si prea prost echipate pentru a învata copiii cu Autism. Multe dintre ele fac prea putin în plus fata de un serviciu de baby-sitting. De obicei nu exista suficient suport fata-în-fata pentru copil si, mai rau decât orice, copilul va prelua usor comportamentul nepotrivit al altor copii. Acest lucru mi se pare foarte trist, pentru ca un copil cu Autism poate învata atât de multe în acesti ani critici.
Scoli normale Tinta dumneavoastra ar trebui sa fie sa va trimiteti copilul la o scoala normala. Trei ani de munca intensiva, fata-în-fata, acasa poate va poate duce copilul foarte, foarte mult pe drumul catre normalitate. Odata ce un copil cu Autism este adus cu succes la normalitate, ati câstigat jumatate din lupta. Spun asta pentru ca ar fi întelept sa continuati sa lucrati cu el acasa. Va sfatuiesc insistent sa relationeze cu profesorii si meditatorii lui pentru a rezolva orice dificultati la scoala. Puteti utiliza observatiile lor pentru a lucra cu copilul acasa, prevenind în felul acesta ramânerea lui în urma. Este o idee buna sa obtineti în avans cartile lui de scoala si materia care urmeaza sa fie acoperita, pentru ca puteti sa lucrati cu ele acasa, citindu-i-le seara etc. astfel încât sa nu fie complet noi pentru el la scoala. Este recomandabil sa îi pastrati pe terapeutii lui de acasa ca meditatori, pentru ca îi vor cunoaste mult mai bine decât un meditator furnizat de scoala. Este nevoie sa discutati acest lucru cu directorul scolii înainte de a trimite copilul la scoala. Odata ce a început sa mearga la scoala, este posibil sa fie nevoie sa începeti cu un numar redus de ore, de exemplu 2-3 ore pe zi, si sa ajungeti gradual la o zi întreaga.
Abilitati inegale Un copil cu autism are adesea abilitati inegale, de exemplu poate fi foarte bun în domenii precum memorarea fotografiilor si cuvintelor si cititul la o vârsta frageda, si foarte slab în zone precum contactul social cu colegii lui. Este nevoie sa îi identificati întâi punctele tari. Este de la sine înteles ca trebuie sa folositi la maxim aceste puncte tari. De exemplu, daca copilul are abilitati mari la citit, explorati acest lucru la maxim. Multi dintre acesti copii au puternice abilitati vizuale. Utilizati fotografiile pentru a le stimula si ajuta limbajul. Daca copilul dumneavoastra învata sa scrie si sa citeasca înainte de a merge la scoala, va fi un lucru pentru care nu va trebui sa va mai faceti griji si va avea mai mult timp sa învete alte abilitati pe care nu le are. "Copilul meu nu poate deloc sa vorbeasca! De unde încep?" O mama m-a sunat odata cu aceasta întrebare. Trebuie sa îl învatati pas cu pas pe copil sa vorbeasca. Înainte de a încerca vorbirea, puteti sa îl învatati pe copil sa asocieze fotografii identice, dupa care fotografii diferite, de exemplu sa asocieze o masina rosie cu una de alta culoare. Urmatorul pas este sa îl învatati sa înteleaga limbajul, când copilului i se cere o fotografie, de exemplu o pisica, un cal, o casa etc. Atunci când copilul poate sa ajunga la receptarea limbajului sau daca a atins deja acest stadiu, este un lucru promitator pentru ca cel putin poate sa înteleaga ceea ce îi spuneti si acest lucru va duce în final la capacitatea lui de a se exprima verbal. Totusi nu va simtiti prea conforabil, vocabularul lui poate fi limitat. Trebuie sa faceti tot ce puteti pentru a va asigura ca vocabularul lui este extins cât mai mult posibil.
Învatarea cu ajutorul fotografiilor "O fotografie face cât o mie de cuvinte" si utilizarea fotografiilor este un mod excelent învatare a vorbirii, limbajului si comunicarii. Copii cu Autism sunt foarte vizuali si pot fi învatati aproape orice utilizând imagini. Temple Grandin, cea mai faimoasa autoare autista al multor carti, a spus odata ca gândeste în imagini. Aveti nevoie de mii de fotografii bune pentru a-l ajuta sa generalizeze, adica atunci când un copil are numai o singura fotografie a unui câine alb si este învatat ca acela este un châine, nu-i va fi usor sa recunoasca un ciobanesc german sau un rottweiler ca fiind câine, atunci când îl vede. De asemenea, utilizarea de materiale noi si variate previne plictiseala si frustrarea copilului. Minimizati numarul de imagini stick sau de desene pe care îl utilizati. Fotografiile color sunt cele mai bune, pentru ca imaginile sunt mai reale, iar copilului îi este mult mai usor sa se raporteze la ele. Nu veti putea niciodata sa spuneti ca aveti prea multe fotografii în colectia dumneavoastra. Obtineti-le de unde puteti - reviste, carti vechi, web, cataloage tiparite, chiar si posta nedorita. Tipariti si de pe un CD-ROM. Preturile în scadere la computere si imprimante color au creat o tendinta de renuntare la cumpararea vederilor tiparite, scumpe, si preferarea de software precum Flash! Pro2 CD-ROM care contine multe mii de imagini fotografice color pentru învatare, care pot fi tiparite de la un computer personal la o imprimanta color, cu un pret mult mai mic. Ati putea sa platiti pâna la un dolar pentru fiecare vedere printata, în timp ce tiparirea de pe CD-ROM ajunge cam la 1 cent pe fotografie. Un alt avantaj al folosirii CD-ROM-ului este gama imensa de fotografii din care puteti sa selectati si sa tipariti ceea ce aveti nevoie la un moment dat. Nu este nevoie sa tipariti toate fotografiile imediat.
Imprimantele Imprimantele color moderne nu sunt doa mai ieftine decât erau cu ani în urma, dar pot de asemenea sa tipareasca fotografii de calitate ridicata pe hârtie obisnuita (de copiator) si nu au nevoie de hârtie scumpa. Daca tipariti aceste mii de fotografii pentru a le folosi ca flashcards, nu trebuie sa le tipariti pe hârtie speciala. Este nevoie sa puteti tipari fotografii de calitate bina pe hârtie obisnuita de copiator. Daca aveti deja o imprimanta care are nevoie de hârtie speciala si vreti sa tipariti mii de fotografii, ar putea sa merite sa luati în considerare cumpararea unei noi imprimante. Noile imprimante cu jet de cerneala produc text si imagini de calitate, alb-negru sau color. Multe imprimante cu jet de cerneala sau bubblejet din ziua de azi pot tipari imagini fotografice si text asemanator cu imprimantele laser pot sa se apropie destul de mult de calitatea imprimantelor laser, mult mai scumpe. Eu personal folosesc un Canon S520 desi pot sa existe alte modele de calitate ridicata, dar cu preturi reduse la printarea in modul draft. Încercati sa tipariti în modul draft. În cazul în care calitatea este aproape la fel de buna ca în modul cel mai bun, poate sa merite sa tipariti în acest mod, pentru ca tiparirea nu va fi doar mai rapida, dar de asemenea mai ieftina, pentru ca se consuma mai putina cerneala.
Laminarea Laminarea fotografiilor le va prelungi viata. Daca veti lamina o multime de fotografii, o idee buna ar fi sa va cumparati întâi un laminator bun. Daca aveti de gând sa inserati mai mult de o fotografie în folia laminatorului, inserati fotografiile cu un spatiu între ele, pentru a le putea taia mai târziu. Dupa trecerea foliei prin laminator, taiati printre fotografii. Nu uitati sa rotunjiti colturile ascutite care pot cu usurinta sa raneasca pe cineva. Foliile de laminare pe care le recomandam sunt cele de 120 de microni sau (mai solida) 150 de microni grosime. O idee buna este sa inserati 4 fotografii taiat la o folie cu dimensiuni letter (sau A4). Foliile pot fi cumparate în pachete de 100.
Utilizarea propriilor fotografii Este întotdeauna o idee excelenta sa includeti propriile fotografii facute în mediul copilului, membri ai familiei, locuri familiare, ocazii, scoala, clasa, prieteni de la scoala etc. pentru a va învata copilul. Utilizarea unui aparat foto obisnuit (cu film) este buna, dar realizarea mai multor sute de fotografii este nu numai scump dar nici nu puteti schimba usor dimensiunea fotografiilor, adauga etichete pe ele sau sa le includeti în alte documente electronice pe care ati putea dori sa le creati. Venirea camerei digitale va permite sa faceti un numar nelimitat de fotografii pe care le puteti descarca pe computer. Odata ce fotografiile au fost descarcate, camera este resetata si puteti face urmatoarea serie de fotografii. Un lucru foarte bun la Flash! Pro2 CD-ROM este acela ca puteti de asemenea sa vedeti, redimensionati si tipariti propriile fotografii salvate de pe camera digitala în (format jpg sau bmp). Puteti de asemenea sa le etichetati cum vreti - pur si simplu etichetati poza de exemplu „Sarah manânca o placinta 1.jpg”, iar programul va taia numerele de la sfârsit pentru a scrie eticheta „Sarah manânca o placinta” sub poza. Etichetele pot fi scoase sau puse la loc cu un singur click de mouse. Crearea unor foi de lucru Puteti de asemenea sa inluceti imagini de pe Flash! Pro2 CD-ROM în documente pe care sa le utilizati ca foi de lucru pe care s-ar putea sa doriti sa le creati într-o anumita etapa. Alegerea mea pentru a crea foi de lucru este Powerpoint. Imaginile si textul sunt usor de importat, lipit si redimensionat in Powerpoint. Powerpoint este pe majoritatea computerelor ca parte din pachetul Microsoft. Ati putea folosi Word-ul daca vreti într-adevar, dar veti descoperi ca grafica este mai greu de manevrat. Eu personal pastrez un fisier mare Powerpoint cu multe pagini si adaug pagini la el pe masura ce este nevoie. Puteti sa treceti foarte usor de la o pagina la alta apasând tastele Page-up si Page-down. Foile de lucru curente, care sunt modificate si printate zilnic, sunt la începutul fisieului, iar cele cu care s-a lucrat deja sunt dupa ele. Dupa ce s-a lucrat cu foaie de lucru curenta, este usor de mutat la sfârsitul fisierului si de folosit ocaional. Un pont legat de folile de lucru este sa le adaugati sare si piper cu mici imagini cu personajele de desen animat ale copilului dumneavoastra, abtibilduri sau alte lucruri care îl intereseaza. Veti vedea ca va fi nerabdator sa-si faca tema.
Organizarea fotografiilor Este important sa va organizati fotografiile sau veti pierde timp important cautându-le când veti avea nevoie de ele. Sugestia mea legata de dimensiunile flashcards folosite pentru învatat este sa pastrati un standard de 4 pe o pagina marimea letter (sau A4) - daca sunt mult mai mari veti avea dificultati în stocarea fotografiilor. O idee buna este sa va cumparati un set de fisiere (de preferinta lungi) pentru a stoca pozele în diferite categorii, de exemplu animale, actiuni, mâncare, vehicule, plante etc. Va recomandam ca aceste fisiere sa fie lungi de aproximativ 16 inci (42cm) si sa poata stoca în jur de 200 de flashcards laminate. Luati cu dumneavoasta o poza laminata atunci când cautati fisierele, pentru a sti dimensiunea. Un loc bun pentru a gasi fisiere este un magazin cu mobila si echipament de mâna a doua pentru birou. Puteti taia fotografiile cu capete pentru nume, astfel încât sa iasa deasupra si sa marcheze sub-categoriile, de exemplu pentru animale - pisica, câine, pui etc.
Rotirea materialului Dupa ce un substantiv, verb sau concept a fost învatat de copilul dumneavoastra, trebuie sa rotiti materialul, adica sa nu folositi aceeasi fotografie din nou si din nou, pentru ca acest lucru poate deveni frustrant pentru orice copil (un alt motiv bun pentru a avea o colectie mare de imagini). O idee buna pentru a va asigura ca imaginile sunt rotite este sa „selectati din fata si sa puneti înapoi în spate”, adica daca aveti 8 imagini ale unei pisici, puteti sa o alegeti pe cea din fata setului, iar când ati terminat cu ea sa o puneti la loc, în spatele setului. În acest fel fotografiile vor fi folosite în mod egal.
Utilizarea sunetului Multi copii cu Autism au dificultati în a procesa sunetele sau în a distinge zgomotul de conversatia normala. De aceea, pot adesea sa para surzi când de fapt au un auz normal. Copii obisnuiti sunt capabili sa „filtreze” zgomotul din fundal si sa îl deosebeasca de informatia auditiva utila. Copii cu Autism încearca foarte adesea sa împiedice acest bombardament de sunete si sa se retraga în propria lume. În cazuri extreme, se leagana înainte si înapoi în încercarea de a rezista supra-încarcarii senzoriale. Este important sa îi învatati pe acesti copii sa identifice sunetele. Acest lucru îl ajuta foarte mult sa poata sa identifice zgomotul de informatii autidive utile, precum instructiunile profesorului, vocea parintelui, traficul, mârâitul de câine etc. Unele dintre sunetele pe care îl puteti invata pe copil sa le identifice sunt: Avion, Ceas cu alarma, Ambulanta, Plânsul de copil, Balonul care se sparge, Albina, Clopotelul, Ciripitul pasarilor, Suflatul nasului, Saritul mingei, Spartul sticlei, Frânele masinii, Lovirea masinii, Motorul masinii când porneste, Casetofonul, Pisica, Gaina, Puiul, Cimpanzeul, Batutul din palme, Ticaitul ceasului, Sunetul monedelor, Computerul, Spartul ghindei, Tusitul, Vaca, Cricketul, Cioara, Mototolitul hârtiei, Vocea tatalui, Câinele, Catelul, Usa care se închide, Usa care este trântita, Soneria de la usp, Drill, Toba, Rata, Rata de cauciuc, Mâncatul unui mar, Periuta de dinti electrica, Cronometrul electronic, Sunetul elefantului, Motorul, Trasul apei la toaleta, flautul, Blenderul pentru mâncare, Sunetul pasilor, Broasca, Capra, Gorila, Chitara, Împuscatura, Uscatorul de par, Batutul darabanei cu unghiile, Elicopterul, Nechezatul calului, Galopul calului, Camionul cu înghetata, Vitele, Tastatura computerului, Keile, Sarutatul, Pisicuta, Bataia în usa, Fulgerul, Leul, Cuptorul cu microunde, Maimuta, Bâzâitul tântarului, Motocicleta, Soarecele, Seceratul, Vocea mamei, Vocile altor copii, Vocile prietenilor, Desfacutul conservei, Desfacutul capacului unei sticle, Bufnita, Papagalul, Sunetul de la trecerea de pietoni, Pianul, Porcul, Tenisul de masa, Masina politiei, Fluierul politistului, Popcorn, Turnatul, Pacanitul, Cântecul cocosului, Saxofonul, Foarfecele, Tipatul, Pescarusul, Oaia, Punga pentru cumparaturi, Strigatele, Dusul, Sarpele, Stranutul, Plescaitul, Amestecatul ceaiului în ceassca, Alergatul, Rârtia când e rupta, Telefonul, Tigrul, Titirezul, Tractorul, traficul, Trenul, Camionul, Trompeta, Personajele de la TV si din desene animate, Aspiratorul, Diferite cântece, Diferite jucarii, Vioara, Spalatul mâinilor, Spalatul vaselor, Masina de spalat, Apa care se scurge în chiuveta sau cada, Fluieratul, Scârtâitul markerului, Xilofonul, alte instrumente muzicale. Puteti sa folositi un casetofon si fotografiile pentru a-l învata pe copil sa asocieze sunetele si imaginile. CD-ROM-ul "Talk to me!" va permite sa înregistrati cu usurinta vocea si sunetul pe computer si sa redati aceste sunete cu ajutorul unui click pe imagini. Este de asemenea un mod distrativ de a învata sunetele!
Elemente senzoriale Autismul este o conditie senzoriala care afecteaza unul sau mai multe din simturile copiilor: AtingereaUn copil poate fi foarte sensibil la atingere si poate rezista unui contact apropiat,imbratisarea etc.chiar si din partea parintilor sai. Sunetul: Cu siguranta anumite sunete nu pot fi suportate de un copil auist. Gustul:Cateodata nici mancarea nu poate fi suportata de catreun copil cu autism. Unii copii mananca doar cateva feluri de mancare. Unii copii pot demonstra ca au preferinte sigure,care de obicei altii nu le folosesc.Sight:
Mediul de invatare.Un copil cu autism trebuie sa inceapa munca intr-un mediu tacut si fara altceva care sa-I distraga atentia . Oricum ,lumea reala nu este una sterila.O clasa de copii poate fi foarte galagioasa.Trebuie introdus treptat\ldblquote noise\rdblquote intr-un mediu de invatare.Singura cale de a incepe este aceea cu usile si geamurile inchise si dupa o perioada de timp, treptat acestea pot fi deschise,Se poate bineinteles si introduce o muzica linistitoare,ridicand treptat volumul sunetului, timp de o saptamana.Daca veti gasi copilul ca nu se poate concentra, reduceti nivelul de zgomot si reincepeti din nou treptat .
Lucrul la masa. Pentru un copil cu autism lucrul si concentrarea la masa nu este ceva usor in special la inceput.
La inceput perioadele trebuie sa fie foarte scurte. Intotdeauna este tentant sa prelungesti timpul atunci cand copilul se descurca dar acest lucru poate avea efecte neasteptate, daca exercitiile dureaza prea mult. Veti vedea aceasta cand copilul nu va vrea sa inceapa alt exercitiu si va protesta. Exercitiile trebuie sa dureze din ce in ce mai mult, iar un copil care se descurca nu trebuie rasplatit cu alte exercitii. Daca simtiti ca s-a descrcat foarte bine la un exercitiu lasati-l sa ia o pauza in care sa faca ce-si doreste. Astfel va face legatura intre lucrul bine facut si rasplata. S-ar putea sa fie nevoie sa-l lasati sa ia o pauza doar pt ca apoi sa se intoarca la lucru fara a protesta. Atunci cand incepeti un nou set de exercitii cu copilul trebuie intotdeauna sa terminati intr-o nota pozitiva. Daca terminati un exercitiu cand copilul este nervos, asta il va face sa creada ca munca trebuie sa se incheie intr-o atmosfera incarcata. O astfel de atitudine poate insemna ca exercitiul este prea lung, prea dificil sau chiar frustrant de usor sau plictisitor. Se poate intampla chiar ca copilul sa nu poata termina pur si simplu, un exercitiu. In acest caz puneti-l sa faca ceva mult mai usor, pentru a termina pe o nota calma gen: “Bateti din palme” sau “Bine poti sa pleci, ai fost un copil bun”. Acest principiu se aplica in toate activitatile zilnice ale copilului. Daca el este nervos cand trebuie sa se spele pe dinti si il lasati sa iasa din baie cand inca tipa, va crede ca singurul mod de a scapa de spalatu pe dinti este sa se enerveze. Singurul mod corect este ignorarea unei astfel de atitudini, si poate fi foarte dificil, si continuarea sarcinii macar pana cand revine la o atitudine mai intelegatoare. Daca, apoi il lasati sa plece va intelege ca comportamentul corect este rasplatit .
Organizarea. Trebuie sa impartiti camera intr-o zona de lucru si un loc pentru jucarii, carti, poze etc. In scurt timp veti avea foarte multe lucruri pe care va trebui sa le gasiti repede cand veti avea nevoie de ele. Rafturi pentru carti, casete video si multe sertare pentru poze si jucarii este o idee foarte buna. Dca copilul este prea mare pentru jucariile pe care le are, puneti-le intr-o alta camera. Unele jucarii ce par a-si fi pierdut din utilitate s-ar putea sa-I fie necesare mai tarziu. Pentru un copil cu autism sa poata sa se joace cu jucarii este un avantaj. Puteti chiar avea o “biblioteca” de jucarii pentru a economisii bani si chiar sa schimbati jucariile cu parintii altor copii.
Cititul. Cititul este un lucru vital fara care un copil nu poate progresa in scoala si societate. O greseala comuna este aceea de a incerca sa invatati copilul sa citeasca fara a folosi si imagini. Copilul poate invata sa citeasca memorand o secventa de litere fara a intelege semnificatia lor. De aceea este important sa incepeti prin a utiliza imagini, poze cu textul dedesubt, pentru ca copilul sa asocieze pozele cu textul. Nu invatati copilul sa citeasca fara a-l invata si semnificatia acestui lucru.
Fonetica. Trebuie sa observati ce poate citi copilul, si atunci cand intelege semnificatia cuvintelor incetul cu incetul veti ajunge la un stadiu in care puteti construi cuvinte pe vertical dintr-un numar de cuvinte pozitionate orizontal si sa puteti cere copilului sa le gaseasca.
Cititul cu ajut unui software. Va recomandam sa folositi un CD numit Compu Thera care ofera discret gradual o abordare in 7 etape pentru a invata cititul. A fost conceput special pentru copii ce au probleme doar in invatatul prin observare. Tinde spre o invatare prin imagini special pentru copii pentru care metodele traditionale nu sunt eficiente, cum sunt copii cu autism. ( sursa autism.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu