Asociatia Pentru Autism Luca-Rhod Paul Zaharia |
paul zaharia
“Nu face pentru că nu vrea să facă”
…și raționamentul se oprește aici. Consecințele sunt că terapeutul
intră într-o luptă de putere cu copilul. Puțin disproporționată, aș
adăuga: îmi imaginez o încleștare între marele adult cu ochii scăpărând
de furie (pentru propria neputință!) și țâncul încăpățânat și detașat cu
un ușor zâmbet malițios pe chipul angelic.
Lupta de putere cu copilul cu TSA este de la început pierdută.
Conceptul de putere pur și simplu nu are ce căuta în această ecuație!
Hai să vedem “care pe care”- este atitudinea care s-ar putea să te
înșele cu câteva succese imediate la început, dar care pe termen lung va
conduce doar la rafinarea metodelor copilului de a se opune: fie va
deveni din ce în ce mai neimplicat, mai detașat, mai… neatent (va evada
în propriile scenarii pentru a-și lua doza de confort si siguranță), fie
își va exersa ingeniozitatea în descoperirea și inventarea celor mai
subtile căi de a te “fenta”. Nu vă închipuiți că în timpul lui liber nu
are altceva mai bun de făcut decât să urzească planuri de subminare.
Capacitatea de anticipare nu este printre punctele lui forte. O face
spontan, natural, fără efort.
Recunoașteți una din situațiile de mai jos?
Îi ceri copilului să se uite la tine și se uită, dar cu un singur ochi
(celălalt este închis). Când îl chemi la tine, vine târându-se pe
genunchi sau țopăind ostentativ. Sau: răspunde, dar în șoaptă. Sau: nu
mai vorbește despre subiectul interzis, dar scrie continuu cu degetul în
aer (oare despre ce scrie?). În timp ce dau aceste exemple îmi vine să
râd, deși când le-am trăit am căzut tocmai în capcana “care pe care”.
Cu toții când simțim că suntem împinși să facem ceva, că suntem
obligați, că “trebuie”, avem tendința naturală de a ne opune. Putem să
ne opunem direct (“Nu vreau!”) sau indirect: primim musafirii nepoftiți,
dar cu o grimasă în loc de zâmbet, mergem la o întâlnire cu o persoană
neplăcută, dar tot drumul ne gândim la posibile obstacole care ar putea
interveni în ultima clipă, învățăm la o materie despre care știm că nun e
este de niciun folos (materii de care învățământul abundă!), dar numai
după trei rânduri ni se face iarăși foame și mai golim o pungă de
semințe. O forță interioară asemănătoare inerției ne anunță că
libertatea noastră este amenințată.
Altă versiune este acceptarea pasivă a situației: așa sunt toți copiii
cu TSA. Aceștia sunt terapeuții neimplicați care ies din camera de lucru
la fel de senini și de neșifonați cum au intrat. Şi mulțumiți de sine.
Şi suficienți. Şi care declară în gura mare că oricine poate face ABA,
ca e… “ușor”.
Dacă ducem raționamenul mai departe, însă și ne întrebăm ce îl face pe
acest copil să se opună și ce putem face ca să obținem complianța
terapeutică, atunci șansele noastre de a ne apropia de atitudinea
corectă sunt mai mari. Opoziționismul frânează învățarea. Pentru a-l
ajuta pe copil să învețe- pentru că despre asta este vorba- mai întâi
trebuie să reevaluăm relația cu el, nu să-i declarăm război. Copilul
trebuie să te perceapă ca fiind de partea lui, nu ca pe un căpcăun care
îi mănâncă pe copiii “răi” (cum probabil că ajunge să se simtă).
Menționam mai devreme capacitatea de anticipare: cel care are această
capacitate ești tu, terapeutul. Tu poți să fii cu un pas înaintea
copilului, dându-ți seama ce anume îl face să intre în rezistență. Şi
schimbând acele lucruri. Relaxat (nu detașat!), cu răbdare, calm și mai
ales cu umor. Nu uita că în primul rând copilul cu TSA este un copil: îi
place să se joace (…și uneori- iată- jucăria lui preferată ești tu) și
să primească atenție (iar “prostiile” atrag atenția însutit față de
faptele “bune”!).
paul zaharia
Articol de Diana Laura Dima
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu